Българската Конституция е отредила специално място на адвокатурата не само като призвана да подпомага гражданите в защитата на техните права и законни интереси, но също така и като един от субектите, които могат да сезират Конституционния съд (КС). Ето защо е логично Висшият адвокатски съвет да може да участва в подбора и да дава предложения за кандидати за тези конституционни органи. Това е възможно чрез промяна в процедурните правила.
Досегашната практика сочи, че в повечето случаи президентът е назначавал за съдии представители на академичната общност. Общото събрание на съдиите от Върховния касационен съд (ВКС) и Върховния административен съд (ВАС) без изключение е избирало върховни съдии. Следователно единствената възможност действащ адвокат да стане съдия в Конституционния съд е чрез избор от Народното събрание. Досега сред избраниците на парламента е имало и лица, които в определен период са упражнявали адвокатската професия, но водещото съображение на народните представители почти винаги е било предходното им участие в структурите на властта. Единични случаи на избор на адвокат, който към момента на избора упражнява адвокатската професия, е имало само в първите години на действието на новата Конституция от 1991 г. Такива бяха например Николай Павлов, Христо Данов, който беше и председател на КС във втория мандат. Тази практика отдавна е изоставена.
Наред с това през последните години усилено се говори за съдебна реформа и за по-добра представителност, прозрачност, подготовка и авторитет на избраните в тези органи лица. Ако се даде право на адвокатурата да прави предложения, това ще гарантира повече прозрачност и публичност на процедурата, а също така да се издигнат кандидати, които имат връзка с практиката и живото право, без непременно да са обвързани тясно партийно.
А помислихте
ли как ще става една такава номинация за конституционен съдия, член на ВСС или
Инспектората, в рамките на гилдия от14 000 членове,където конкуренцията е много
силна. В български условия това означава вътрешни конфликти, упреци в лобизъм,
непотизъм, групови интереси, корупция.
Напротив, фактът, че адвокатурата представлява близо 14 000 адвокати, е още по-голямо основание да бъде предвидена такава възможност. Нещо повече, по-голямата представителност предполага по-голяма конкуренция, а оттам и по-добри и достойни кандидати. Не на последно място, една подобна промяна ще доведе и до по-голяма отговорност на самия Висш адвокатски съвет, който да представи качествени и утвърдени кандидати. Адвокатите в мнозинството си са активни и обществено ангажирани не само като граждани, но и вътре в самата адвокатура. Ето защо те ще следят много внимателно кои ще са нейните кандидати, а това ще повиши и обществения интерес към съответната процедура по подбор на членове на тези органи. Всеки механизъм, който гарантира по-голяма прозрачност и публичност, дава допълнителни гаранции, че нещата ще се случват "на светло". Не виждам нищо лошо в това, напротив - мисля, че е изключително разумно решение. В крайна сметка по този начин адвокатурата ще даде своя принос в началото на процедурата, а изборът продължава да е в ръцете на съответните конституционни органи - парламент, президент, върховни съдилища.
Възможността адвокатурата да прави предложения в рамките на процедурата пред Народното събрание, дава превес на професионализма пред политическите пристрастия. В настоящата динамична политическа обстановка подобно предложение е изключително резонно и поради още една причина - наблюдаваме множество политически партии, които лесно влизат, но и още по-лесно излизат от един крайно фрагментиран парламент. Концентрацията на толкова много предстоящи избори за редица важни конституционни органи - Конституционен съд, Висш съдебен съвет и Инспекторат, могат да бъдат предрешени за години напред от политически партии, които може да имат реално кратък парламентарен живот. Адвокатурата може да се заяви като един гарант за професионалното начало, а нейните кандидати да намерят подкрепа в един широко разнороден парламент.
В началото на
прехода, когато бяха създадени тези органи - КС и ВСС, в тях имаше
представителство на адвокати, макар и избрани през политическите квоти. Отдавна
в КС не е избиран активно практикуващ адвокат, а примерите за адвокати във ВСС
в рамките на политическата квота са по-скоро обезсърчаващи. Защо според вас?
Точно по същите причини, които посочих - политическото взе превес над професионалното, а това доведе до редица проблеми. Разбира се, в крайна сметка конституционната рамка е ясна и установява компетентните органи, които да избират членовете на тези органи. По никакъв начин не омаловажавам тяхната роля или факта, че имат последната дума, но смятам, че често пъти изборът е бил предопределен на принципа "кой е нашият човек", а не спрямо това кои са най-добрите професионалисти. Има и изключения, разбира се, но особено сегашният персонален състав на ВСС е в такъв синхрон с прокуратурата, че през 2019 г. видяхме пълно единомислие и липса на дори един критичен глас от парламентарната квота при избора на Иван Гешев, и то дори след ветото, наложено от президента. Това показва дефицита на този силно политизиран модел, а по принцип трябва да е точно обратното - парламентарната квота трябва да е корективът, който изсветлява процеса и гарантира, че мнението на хората ще бъде чуто, системата няма да се затваря вътре в себе си и да се капсулира, а критиките и притесненията на обществото ще бъдат реално отразени. Това могат да го направят само активни личности, с ясни граждански позиции и висок професионализъм. Именно такива кандидати може да предложи адвокатурата.
Смятате ли да
интервенирате и пред президента с предложения за член на КС от неговата квота?
Не е изключено, но на този етап по-скоро мисля, че следва да съсредоточим усилията си в предложения към парламента. Смятам, че моментът е удачен и подобен подход ще резонира и с направените заявки от почти всички парламентарно представени партии в последния парламент, че искат по-добро управление на съдебната система и повече прозрачност и експертност. Ето я адвокатурата, тя може да посочи именно такива личности, които същевременно не са тясно партийно обвързани. Ако този модел проработи, не виждам пречка да предлагаме кандидати и на президента, но целта ни сега е да представим кандидати на парламента.
Имате ли свой кандидат
за конституционен съдия от парламентарната квота?
В новия Висш адвокатски съвет не сме обсъждали конкретни личности, но има редица адвокати, които през годините са заявявали ясно своята активна гражданска позиция, ползват се с висок обществен авторитет, познават добре системата и имат нужните качества да бъдат кандидати за всеки от тези органи. В този смисъл, има немалко личности, които можем да издигнем като кандидати. Въпросът обаче е да се даде тази възможност принципно, дългосрочно и устойчиво. Тя е свързана с по-доброто функциониране на системата, авторитета на адвокатурата и нейната роля в конституционната парадигма.
Идеята за засилване на обществената роля на адвокатурата е част от вашата
предизборна програма като кандидат за председател на ВАдС и тази на екипа ви.
Изчерпва ли се тя с предложението за участие в селекцията за тези органи, или
ще продължи в други насоки?
В никакъв случай това не изчерпва нашата програма, нито пък целите, които сме си поставили. Ние тръгнахме с един амбициозен план, който тепърва ще разгръщаме. До края на годината следва да сме готови с чакания толкова дълго проект на нов закон за адвокатурата. С него трябва да се реформира и самата адвокатура - начинът, по който едно лице става адвокат, професионалната подготовка и обучение, адвокатската реклама, дисциплинарната отговорност, са само малка част от въпросите, които следва да намерят по-различна уредба и да се реформират. Гражданите и обществото трябва да знаят, че адвокатът не е занаятчия, а обществен страж. За да имаме правова държава, най-напред трябва да имаме правов народ. Превръщането ни в такъв обаче е дълъг процес, който е невъзможен без активното участие и ролята на адвокатурата.
Източник: https://www.capital.bg/